Θετικές αντιδράσεις για τον περιορισμό της «Σαρία» στη Θράκη

Πέμπτη, 16 Νοεμβρίου 2017 ·

Θετικά βλέπουν νομικοί και άνθρωποι του χώρου των ανθρωπίνων δικαιωμάτων την εξαγγελία του Πρωθυπουργού για τη μετατροπή της προσφυγής στους Μουφτήδες της Θράκης για κληρονομικά και οικογενειακά ζητήματα σε απολύτως προαιρετική και την υπαγωγή τους στο αστικό δίκαιο και όχι στη Σαρία, όπως μέχρι σήμερα.
Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα της Ευρ​ώπης, όπου εφαρμόζεται το ισλαμικό δίκαιο σε υποθέσεις κληρονομικού και οικογενειακού δικαίου και για πολλές δεκαετίες επισημαίνεται η σύγκρουση με τους σύγχρονους κανόνες δικαίου και το νομικό πολιτισμό της Ευρώπης και η άνιση μεταχείριση της γυναίκας, ασύμβατη με το δυτικό κόσμο.

Ο πρωθυπουργός από το βήμα του συνεδρίου παραγωγικής ανασυγκρότησης στην Κομοτηνή δήλωσε πως η κυβέρνηση με σχετική ρύθμιση θα προχωρήσει στην κατάργηση της υποχρεωτικής προσφυγής στο Μουφτή για οικογενειακές και κληρονομικές υποθέσεις της μειονότητας στη Θράκη, που στο εξής θα είναι προαιρετική.

Όπως είπε, η σημερινή κατάσταση δεν περιποιεί τιμή για τη χώρα και, με νομοθετική ρύθμιση που θα έρθει σύντομα στη Βουλή, καταργείται η υποχρεωτική προσφυγή ​στους Μουφτήδες της Θράκης για θέματα οικογενειακού και κληρονομικού δικαίου. Η προσφυγή θα είναι προαιρετική και μόνο εφόσον όλα τα εμπλεκόμενα μέλη συμφωνούν, θα απευθύνονται στο Μουφτή. Σε κάθε άλλη περίπτωση αρμόδια θα είναι τα αστικά δικαστήρια, σύμφωνα με τον Πρωθυπουργό.

Με την ίδια πρωτοβουλία, θα διατυπώνεται ρητά ότι τις κληρονομικές και οικογενειακές σχέσεις διέπει το αστικό δίκαιο και μόνο αν όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές το δηλώνουν εγγράφως θα ρυθμίζεται από το ισλαμικό δίκαιο ενώ θα διασφαλιστούν τα θέματα των διαθηκών που έχουν συνταχθεί μέχρι σήμερα νόμιμα. Τέλος, με Προεδρικό Διάταγμα θα καθοριστούν οι δικονομικοί κανόνες που θα διέπουν τον τρόπο λήψης αποφάσεων για τους Μουφτήδες, στις περιπτώσεις που κάποιοι επιλέξουν ότι θα απευθυνθούν εκεί.

Πρόκειται για μια ρύθμιση που αντιμετωπίζει μετά από έναν αιώνα το απαρχαιωμένο ζήτημα των ιεροδικείων, μοναδικό φαινόμενο στην Ευρώπη, που πλήττει τη θέση της γυναίκας. Oι περισσότεροι σημειώνουν ότι εφόσον η εξαγγελία ​υλοποιηθεί, θα δώσει τη δυνατότητα στη μειονότητα της Θράκης να αποδεσμευτεί στην πράξη με δική της επιλογή από τη Σαρία.

Κ. Τσιτσελίκης: Ασφαλώς θετική εξαγγελία

"Ασφαλώς και είναι ένα θετικό μέτρο" σχολιάζει ο Κώστας Τσιτσελίκης, Καθηγητής Νομικής στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και εκπρόσωπος της πρώτης μουσουλμάνας από τη Θράκη που έχει προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, το οποίο εξετάζει το θέμα το Δεκέμβριο στην ευρεία του σύνθεση.

Σύμφωνα με τον Κ. Τσιτσελίκη, πρακτικά υπάρχουν δύο λύσεις: αυτή της πλήρους κατάργησης και αυτή της εξαγγελίας του Πρωθυπουργού που διασφαλίζει την παράλληλη διαδικασία. Αυτές οι δύο λύσεις έχουν τα θετικά και τα αρνητικά τους, αλλά απομένει να δούμε πως θα διατυπωθεί σε νομοκανονιστικό επίπεδο για να το κρίνουμε οριστικά, αναφέρει.

Όπως σημειώνει, κανονικά θα έπρεπε μέχρι σήμερα τα δικαστήρια να έχουν εφαρμόσει την παράλληλη δικαιοδοσία που ισχύει για την τακτική δικαιοσύνη και το Μουφτή-Ιεροδίκη. Παράλληλα σημειώνει ότι το θέμα της ασυμβατότητας της Σαρία με το Αστικό Δίκαιο, την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρωπου και το συνταγματικό δίκαιο, παραμένει ένα ζήτημα, έστω για όσους στο μέλλον θα επιλέγουν την αρμοδιότητα του Μουφτή, γιατί έχουμε δυσαναλογία και σύγκρουση με άλλους κανόνες δικαίου στην ελληνική έννομη τάξη.

Κ. Γούναρης: Να μην κάνει πίσω η κυβέρνηση

Μιλώντας στο Τvxs.gr ο πρώην Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Ξάνθης, που έχει αναπτύξει ιδιαίτερη δράση για το ζήτημα των ισλαμικών ιεροδικείων, Κώστας Γούναρης σημειώνει ότι είναι μια απολύτως θετική κίνηση. «Παρότι κάποιοι θα ήθελαν την πλήρη κατάργηση των δικαστικών αρμοδιοτήτων, η εξαγγελία ξεπερνά οποιαδήποτε πολιτική πρωτοβουλία υπήρξε στο παρελθόν και αντιμετωπίζει το ζήτημα» αναφέρει. Όπως σημειώνει, κρίσιμο είναι το επόμενο διάστημα η κυβέρνηση να μην κάνει πίσω από την αρχική εξαγγελία, να μην υποχωρήσει μπροστά στις συνήθεις κινδυνολογίες διαφόρων κύκλων και η νομοθετική πρωτοβουλία να διατυπωθεί με σαφήνεια, υλοποιώντας ακριβώς τις εξαγγελίες του Αλέξη Τσίπρα από τη Θράκη.

Γ. Πεταλωτής: Δικαίωση, υπό επιφυλάξεις, η εξαγγελία

Σε ανάρτησή του ο δικηγόρος Ροδόπης και πρώην Υφυπουργός Δικαιοσύνης Γ. Πεταλωτής, αναφέρει: «Περιορίζει τις δικαστικές αρμοδιότητες του Μουφτή σε μεγάλο βαθμό, αγγίζοντας τον πυρήνα της Σαρίας. Οι λεπτομέρειες θα συζητηθούν σίγουρα. Και είναι πολλές. Είναι όμως ένα σημαντικό βήμα προς την αποκατάσταση του Δικαίου και για την παύση επιτέλους μιας απαράδεκτης μεταχείρισης που δεν αφορά μόνον την μειονότητα έχει να κάνει με την τήρηση του Συντάγματος σε μια ευρωπαϊκή χώρα, που για ένα μέρος των πολιτών της επιφύλασσε την τύχη αναχρονιστικών διατάξεων και μάλιστα στους ευαίσθητους τομείς του οικογενειακού και κληρονομικού Δικαίου.

Για όσους από εμάς αναδείξαμε επιστημονικά, κοινωνικά και πολιτικά το ζήτημα αυτό εδώ και χρόνια, τολμώντας και πρωτοπορώντας, είναι μια -υπό επιφυλάξεις- δικαίωση. Το θέμα ήδη ωρίμασε και πολύ σωστά τείνει να ρυθμιστεί. Ο δεξιός συντηρητισμός της ΝΔ (που σίγουρα και πάλι θα αναδειχθεί) όσο και οι περίεργες εκλογικές δεσμεύσεις του ΠΑΣΟΚ όταν ήταν κυβέρνηση, δεν επέτρεψαν να προχωρήσουμε. Παρακολουθούμε όλους με ενδιαφέρον για ένα θέμα που χρειάζεται προσεκτική προσέγγιση, σεβασμό των πολιτών που τους αφορά και των Συνθηκών που υπέγραψε η χώρα...»

Μια μεταρρύθμιση που έχει αργήσει

Ανακοίνωση εξέδωσε και η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, η οποία αναφέρει: «Η εξαγγελία μέτρων κατάργησης της υποχρεωτικής εφαρμογής της Σαρία για τις οικογενειακές και κληρονομικές υποθέσεις των μελών της μειονότητας της Θράκης συνιστά μία μεταρρύθμιση, η οποία, εφόσον πραγματοποιηθεί στην πλήρη της έκταση, θα αποτελεί μία από τις σημαντικότερες θετικές εξελίξεις στο πεδίο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων της μειονότητας της Θράκης.

Η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου υπενθυμίζει την πάγια θέση της ότι η εφαρμογή του ιερού ισλαμικού δικαίου (Σαρία) για τις έννομες σχέσεις οικογενειακού και κληρονομικού δικαίου (διαζύγια, διατροφή, επιμέλεια τέκνων, διαθήκες, μεταξύ άλλων) των μελών της μειονότητας με αποκλειστική δικαιοδοσία του Μουφτή παραβιάζει σειρά συνταγματικών διατάξεων και διεθνών συνθηκών για τα ανθρώπινα δικαιώματα: διακρίσεις σε βάρος των γυναικών ως προς την κληρονομική μερίδα και τους όρους του διαζυγίου, μη λήψη υπόψη του βέλτιστου συμφέροντος των τέκνων κατά τις υποθέσεις επιμέλειας, έλλειψη δικονομικών εγγυήσεων δίκαιης δίκης, έλλειψη σεβασμού στη βούληση του αποθανόντος για την τύχη της περιουσίας του. Το κυριότερο, δε, είναι ότι η υποχρεωτική, όπως έχει παγίως ερμηνευθεί από τον Άρειο Πάγο, εφαρμογή της Σαρία παραβιάζει κατάφωρα το δικαίωμα αυτοπροσδιορισμού των μελών της μειονότητας, καθώς τους αρνείται το δικαίωμα εξόδου από τη μειονοτική κατάσταση και απόλαυσης των δικαιώματων που το Σύνταγμα αναγνωρίζει σε όλους τους Έλληνες πολίτες. Το θλιβερό προνόμιο να είμαστε η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που εφαρμόζει ακόμη ιερό δίκαιο για τις έννομες σχέσεις μερίδας πολιτών της οδηγεί στον διαρκή διασυρμό της Ελλάδας ενώπιον των διεθνών οργανισμών ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Έστω και αν η πρωτοβουλία της Ελληνικής πολιτείας έρχεται με καθυστέρηση δεκαετιών και με αφορμή την επικείμενη εκδίκαση στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου προσφυγής κατά της Ελλάδας για το ζήτημα της υποχρεωτικής εφαρμογής της Σαρία στις κληρονομικές σχέσεις, η ΕλΕΔΑ (η οποία έχει ήδη ασκήσει παρέμβαση υπέρ της προσφεύγουσας στη δίκη ενώπιον του ΕΔΔΑ και διατηρεί σταθερά το θέμα στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντός της) δηλώνει ότι θα συμμετάσχει εποικοδομητικά στη δημόσια διαβούλευση, πάνω στο τρίπτυχο: σεβασμός μειονοτικών δικαιωμάτων, απαγόρευση διακρίσεων, διασφάλιση ίσων δικαιωμάτων για όλους τους πολίτες. Οι εξαγγελίες για τη Σαρία θα πρέπει να συνοδευτούν και με μέτρα σχετικά με τα άλλα προβλήματα (μειονοτική εκπαίδευση, βακούφια, τρόπος ανάδειξης του Μουφτή, μειονοτικά σωματεία) που συντηρούν στη Θράκη μια κατάσταση εξαίρεσης, η οποία έχει καταστήσει τη συστηματική παραβίαση δικαιωμάτων των μελών της μειονότητας ανεκτή κανονικότητα. Ευελπιστούμε ότι αυτές οι εξαγγελίες θα αποτελέσουν την αρχή του ξηλώματος του βαθέος κράτους και των αναχρονιστικών εθνοκεντρικών αντιλήψεων που ακόμη κυριαρχούν στην περιοχή από όλες τις πλευρές.»
http://tvxs.gr/news/i-apopsi-mas/relans-tsipra-me-ti-saria

Η Επανάσταση του 1943

Η Επανάσταση του 1943

revolution in the world

ελευθερη εκφραση

Η λίστα ιστολογίων μου

προσωπικές ιστοσελίδες

τύπος

διαφορα

È